Co je podnikatelský záměr?

Co je podnikatelský záměr?

Podnikatelský plán a podnikatelský záměr jsou mezi lidmi velmi často považována za synonyma, případně si lidé tyto pojmy pletou a zaměňují. Co je vlastně podnikatelský záměr? Čtěte dále.

Máte nápad a chcete začít podnikat? Je to již podnikatelský záměr?

Jste-li velkým zastáncem japonského jídla, perfektně zvládáte jeho přípravu a přátelé na vás pějí chválu za skvělé suši, může se dostavit myšlenka rozjetí podnikání. Napadne vás si otevřít restauraci. Pro někoho utopie, pro někoho cíl. Otevření restaurace, ve které budete chtít jako hlavní produkt nabízet suši, v prostorách sousedního domu městského úřadu ve vašem městě bude váš podnikatelský záměr.

V tomto velmi jednoduchém příkladě nejde o reálný rozměr podnikatelského záměru, ale o vystihnutí toho, jak podnikatelský záměr na té nejobecnější úrovni může vzniknout.

Co je obecně podnikatelský záměr?

Podnikatelský záměr představuje nápad, myšlenku, koncept služby nebo produktu, který se nejčastěji poskytuje komerčním způsobem  – výměnou za peníze nakupujícího.

Podnikatelský záměr zahrnuje nejen to, co chcete prodávat a poskytovat, ale i pro koho, jakým způsobem budete chtít získat zákazníky, s jakými zdroji budete podnikání rozjíždět, co od záměru očekáváte (čeho chcete dosáhnout) a mnoho dalšího. I jeden nápad a myšlenka, které pro vás představují tržní příležitost, mohou být formulovány v několika podnikatelských záměrech.

Použijeme-li jednoduchý případ ze začátku, tak nápad připravovat a prodávat suši můžete formulovat v nespočtech podnikatelských záměrů. Suši můžete prodávat v restauraci, dovážkou, ve fastfoodu, po internetu, v supermarketu, můžete připravovat suši u klientů, kombinací z uvedeného atd.

Chcete si otevřít realitní kancelář? Podívejte se na naši službu RealtyCloud.

„Mám geniální nápad“

Lidé se často mylně domnívají, že nejcennější na celém podnikání je jejich nápad. Mají pocit, že jejich nápad je geniální a znamená jistý prosperující byznys.

Proto si svůj nápad nechávají často výhradně pro sebe. To je chyba. Nápad sám o sobě nestačí na to, aby se z vás stali úspěšní podnikatelé. V žádném případě netvrdíme, že byste měli na potkání roztrubovat podrobnosti o vašem zamýšleném podnikání. Zároveň vás ale můžeme ubezpečit, že jen málokdo je schopný jen tak ukrást vaši myšlenku a přetavit ji v přesně takové podnikání, jaké jste chtěli spustit vy sami.

Vaši nejbližší vám nápad neukradnou, za to mohou poskytnout významný kritický pohled. Minimálně se vám nemusí stát to, čeho jsme byli často svědky v oblíbeném pořadu České televize Den D. Potenciální podnikatelé se až před televizními kamerami a investory dozvěděli, že jejich nápad není až tak geniální, jak se zdá.

Pro více informací navštivte specializované stránky naší společnosti na adrese www.profipodnikatelskyplan.cz. Pomůžeme Vám vypracovat podnikatelský plán.

Mám nápad, co dál?

Snažte se hluboce přemýšlet a hledat informace. Hledejte informaci o konkurenci, o podobných službách a produktech, o možnostech financování atd. Pokládejte si otázky, kreslete si jednoduché diagramy a nehledejte jen to příjemné (kolik vydělám). Lidé mají tendence si představovat a modelovat jen to pozitivní. Málokdy hledají otázky na to, proč by měl být o jejich produkt zájem, proč by měl mít úspěch, čím by měl zaujmout investora.

Jakmile budete chtít někomu podrobně popsat, v čem chcete začít podnikat a jak by v realitě mělo podnikání probíhat, máte již svým způsobem formulovaný podnikatelský záměr. Důležité je získat zpětnou vazbu. Pokud vám lidé ve vašem okolí nepotvrdí smysluplnost vašeho podnikatelského záměru, není to pro vás dobrým signálem.

Na druhou stranu, pokud bude vaše okolí z myšlenky nadšeno, neznamená to, že máte vyhráno.  Stojí před vámi velký kus práce. Váš podnikatelský záměr si můžete nechat zkonzultovat s profesionály. Měli by vám poskytnout užitečnou zpětnou vazbu, pomohou vám zpracovat problematické části záměru, kterým ne zcela rozumíte. Zpracováním podnikatelského záměru do uceleného a komplexního celku získáte podnikatelský plán.

Cílem spolupráce s profesionály musí být především snaha snížit rizika, zvýšit šance, anebo vás ochránit před reálně hrozícím neúspěchem.

V některém z příštích článků se zaměříme na problematiku tvorby podnikatelského plánu, který je logickým vyústěním smysluplného podnikatelského záměru. Chcete-li pomoct s podnikatelským záměrem či zpracovat podnikatelský plán, neváhejte nás kontaktovat.

Publikováno dne: 31. 1. 2013 v kategoriích Podnikatelský plán, Podnikové poradenství

Líbí se Vám obsah této stránky? Podělte se o ni s přáteli.



Mohlo by Vás zajímat

Dohoda o provedení práce - víme vše!

Cash-register-icon

Dohoda o provedení práce patří mezi nejrozšířenější formy spolupráce mimopracovně právní poměr. Co nabízí a jaké ukládá povinnosti? Přehledně v článku.

Dohoda o pracovní činnosti - víme vše

V dnešním článku se zabýváme další formou zaměstnávání mimo hlavní pracovní poměr. Podrobně rozebíráme všechny náležitosti a fakta související s dohodou o pracovní činnosti.

Klíčové kompetence firmy v praxi

Jak pracovat s klíčovými kompetencemi ve vaší společnosti, abyste zlepšili výsledky a posílili konkurenceschopnost?

Contrust Group s.r.o.

© Contrust Group s.r.o.

IČ: 293 89 526 (vedená u rejstříkového soudu v Ostravě, spisová značka: C 45593)

Vedení společnosti

Ing. Marek Habrnal

Mobil: +420 775 583 783

marek.habrnal@contrust.cz