Klíčové kompetence firmy a jejich strategický význam

Klíčové kompetence firmy a jejich strategický význam

Aktivní přístup k řízení a rozvoji klíčových kompetencí firmy (core competencies) přispívá ke konkurenceschopnosti a vyšší výkonnosti firmy. Na první pohled náročný koncept tzv. klíčových kompetencí je ve skutečnosti dobře uchopitelný, pokud pochopíme několik základních principů.

Firma musí rozvíjet své klíčové kompetence

Jestliže netušíte, o čem je řeč, věnujte pár minut následujícímu textu, kde vás zasvětíme do konceptu klíčových kompetencí.

Jedinečnost jako cesta ke konkurenční výhodě

Myšlenka konceptu klíčových kompetencí je velmi jednoduchá a srozumitelná. Je udivující, že i přesto mnoho firem nepříkládá svým klíčovým kompetencím význam nebo jim nevěnují pozornost. Neumíte-li se však odlišit od konkurence jasnou výhodou pro zákazníka, váš boj se pak omezuje z velké míry pouze na soupeření cenou. A z toho vyplývá nežádoucí pokles marží a zisku.

Pojďme se podívat na několik důležitých aspektů získávání konkurenční výhody a na to, jakých chyb by se měla firma vyvarovat, aby neztrácela konkurenční pozici.

Specializace činností je přirozeným výsledkem rozvoje lidské společnosti

„Ten umí to a ten zas tohle, a všichni dohromady udělají moc.“

Pamatujete na nadčasové myšlenky ze známé české pohádky? Od pradávna lidé vědí, že specializace jejich činnosti vede ke zvýšení jejich blahobytu. Dělejte to, v čem jste dobří, co vaši zákazníci oceňují a v čem máte konkurenční výhodu.

Co je klíčová kompetence?

Klíčova kompetence (core competence) je schopnost, aktivum nebo technologie, které přinášejí hodnotu zákazníkům, podporují růst firmy a odlišují firmu od jejich současných i budoucích konkurentů. Klíčové kompetence vedou k získání a udržení konkurenční výhody na trhu.

Vaší klíčovou kompetencí tedy může být něco, co je přínosné pro zákazníky, přičemž zákazníci tento přínos vnímají a oceňují. Může to být například unikátní technologie, která dokáže produkt zhotovit v mimořádné kvalitě, nebo mimořádně levně. Důležité je, že klíčová kompetence je v jistém smyslu unikátní a z ní pramenící přínosy jsou pro zákazníky odlišitelné od toho, co jim nabízí konkurence. Výsledkem vhodně uplatněné klíčové kompetence bude konkurenční výhoda vaší firmy.

Příklady klíčových kompetencí

Připravili jsme pro vás několik příkladů klíčových kompetencí, které pomáhají nebo pomohli získat konkurenční výhodu na trhu.

  • Poskytování přesně cílené a nákladově efektivní reklamy ve vyhledávači Google. Vyhledávací algoritmus Googlu dává uživateli velmi relevantní výsledky a společně s reklamním systémem AdWords umožnil inzerentům zadávat svou reklamu tak, aby se objevila pouze těm lidem, kteří hledají téma nebo produkt, které souvisí s činností inzerenta. Hodnota pro zákazníka je zjevná – přesně zacílené reklamy snižují náklady na získaného zákazníka.
  • Firemní kultura společnosti Student Agency. Ačkoli podoba dopravních prostředků nebo cena jízdenky jsou do jisté míry napodobitelné, firemní kultura je to, díky čemu je zákazníkova zkušenost se službou lepší, než u konkurence. Přestože se pak někdy stává, že selže klimatizace nebo topení, milý a vstřícný personál, snaha situaci vyřešit ve prospěch zákazníka a samozřejmá refundace ceny jízdenky zajišťují vysokou obsazenost spojů.

 Požadavky na klíčové kompetence

  1. Relevance a důležitost pro rozhodování zákazníka
  2. Obtížná napodobitelnost
  3. Možnosti využití ideálně na více trzích

 

V příštím článku se podíváme na to, jak s klíčovými kompetencemi pracovat a jak je zahrnout do strategického řízení firmy.

Od klíčových kompetencí ke konkurenční výhodě vaší firmy

Zdá se vám koncept klíčových kompetencí zajímavý a chcete využít jeho potenciálu ve vaší firmě? Kontaktujte nás, pomůžeme Vám identifikovat a ohodnotit klíčové kompetence ve vaší firmě, navrhnout kroky ke sladění požadované a skutečné úrovně kompetencí a implementovat využití klíčových kompetencí a z nich pramenící konkurenční výhody do strategie firmy.

Publikováno dne: 13. 1. 2013 v kategorii Strategický management

Líbí se Vám obsah této stránky? Podělte se o ni s přáteli.



Mohlo by Vás zajímat

Klíčové kompetence firmy v praxi

Jak pracovat s klíčovými kompetencemi ve vaší společnosti, abyste zlepšili výsledky a posílili konkurenceschopnost?

Contrust Group s.r.o.

© Contrust Group s.r.o.

IČ: 293 89 526 (vedená u rejstříkového soudu v Ostravě, spisová značka: C 45593)

Vedení společnosti

Ing. Marek Habrnal

Mobil: +420 775 583 783

marek.habrnal@contrust.cz